Fotograferen zal altijd mijn lust en leven zijn. Hoeveel bedrijven maken nog steeds gebruik van standaard foto’s (stockfoto’s) of denken dat een foto met een mobiele telefoon genoeg is om de klant te binden? Hierbij geef ik je 5 tips waarmee je een visueel plaatje achter kan laten voor je professionele website.
1: Zorg voor een herkenbare ‘kop’.
En dan heb ik het niet alleen over je eigen hoofd. Maar een goede “catchphrase” waarbij woorden en beeld bij elkaar komen. Scheffer Groep gebruikt bijvoorbeeld de 3 V’s; Veilig Vakkundig en Veelzijdig. Hierop heb ik een foto gemaakt waar al deze woorden in 1 foto te zien zijn. Op locatie met alle veiligheidseisen in beeld, een watertank voor stof-arm slopen en de diversiteit aan werkzaamheden. Hetzelfde heb ik gedaan voor Aertssen uit België.

2: Blijf bij je eigen identiteit.
Juist als het over onszelf gaat is het heel belangrijk wat een foto vertelt. Daarom zie ik liever kleurrijke en unieke foto’s zodat men dit ook kan zien. Zelf maak ik beelden die de identiteit en individualiteit binnen jouw community benadrukken. Daarbij wil ik adviseren om geen standaard foto’s te gebruiken voor je website. Vaak slaan deze de plank mis als het gaat om een unieke beleving van jouw product of wat het bedrijf uniek maakt.
3. Creëer beelden die op één of andere manier verrassen.
Beelden die mensen op een andere manier naar de werkelijkheid laten kijken of out of the box zijn, werken inspirerend. Ook de beelden die men verder laat kijken of juist grappig zijn zorgen voor een positieve binding met jouw bedrijf.
4: Zorg voor goede portretfoto’s van het personeel.
Wat mij opvalt is dat veel bedrijven toch nog gebruik maken van stockfoto’s of in het ergste geval, een selfie. Alsjeblieft doe dat niet! Voor social-media is dit geen probleem. Maar als het gaat om professionaliteit, zorg dan voor een portret dat past binnen het bedrijf. Dit kun je op de creatieve manier doen en juist kleuren gebruiken die aansluiten bij je website of bedrijf. Ook grappige beelden zijn zeker een must. Iedereen maakt al gebruik van het standaard kijk recht in de camera plaat. Omdat je die lijn dan doorbreekt zal men eerder aan jou denken. Je kan een loodgieter voor zijn bus zetten met een logo er naast. Dat is saai en zal niemand onthouden. Maar wat nou als ik een loodgieter met een badkuip op de rug vol met onderdelen fotografeer? Of een vrouw die in de kelder staat met water aan de enkels, waarbij dozen drijven en links een pijp met sproeiend water? Daarin herkent iedereen zich wel en blijft er een visueel plaatje achter. Een mooi voorbeeld hieronder is mijn foto voor Zendel waarbij de klant snel geholpen wordt aan de juiste baan. Dus bedrijfsauto + snelheid + duim omhoog is een goed beeld voor positiviteit en snelheid naast t beeldmerk.
5: Tot slot.
Natuurlijk zijn foto’s gemaakt met je mobiel zeker waardig om te plaatsen. Leuke opdracht, mooie plaats, nieuwe klant. Maar hou deze ver weg van je website. Voor social media is dit geen probleem. Als het gaat om klantbinding en herkenning, is professionaliteit belangrijk. En dit straal je uit door o.a. de bovenstaande 5 punten te gebruiken.
Mocht je nu geïnteresseerd zijn in mijn werk? Super! Bel mij op of stuur mij een Whatsapp voor een GRATIS verhelderend gesprek. Zodat we samen kunnen kijken hoe we je bedrijf eens goed inkleuren. Een email voor een vrijblijvende offerte of een afspraak kan natuurlijk ook.
Hopelijk heb je nu wat meer inzicht wat een foto kan doen óf juist niet.